2016 06 19 – Kostrzyca

IMG_31822016 06 19 E1 KostrzycaPierwszy dzień piątej naszej wyprawy w Karpaty Wschodnie. Bazę na pierwsze pięć dni znaleźliśmy w Cootage Oberig w Worochcie na booking.com. Miejsce naprawdę warte polecenia.

Poranna pobudka (bardzo nam się sprawdza wczesne wychodzenie na trasy – przeważnie zdążamy przed popołudniową burzą z powrotem) i półgodzinny 2016 06 19 E1 Kostrzyca Mapadojazd własnym samochodem na przełęcz Krzywopolską (nazwa od krzywego pola a nie od Polski). Miejsce na zaparkowanie samochodu albo przy przystanku autobusowym albo na samej przełęczy gdzie jest miejsce na piknik.

Początkowo idziemy drogą obok luźnych zabudowańIMG_3177 wsi Makowica. Cały czas czerwonym szlakiem. Na pobliskim wzniesieniu 1161 nadajnik telefonii komórkowej. Po drodze wspaniały ponad stuletni grab. Przez wzniesienie lepiej przejść bardziej górą niż po zanikającym śladzie szlaku czerwonego gdyż obok zabudowań spore stojące kałuże.

My na Kostrzycę wybraliśmy wejście żółtym szlakiem. Bardzo dobra ścieżka, stosunkowo sucha. Po drodze kilka strumyków. Po dojściu na grzbiet widok zapiera dech w piersi. Fantastyczna, klasyczna panorama całej Czarnohory. IMG_3181Wszystkie połoniny zarastają obecnie świerkami w bardzo szybkim tempie. Najlepsze póki co miejsce na zrobienie panoramy Czarnohory znajduje się jakiś kilometr na południowy wschód od miejsca dojścia żółtego szlaku do czerwonego. Po drodze mijamy jeszcze paralotniarza przygotowującego się do lotu. Tego dnia poza wsią to jedyna osoba, którą spotkaliśmy na szlaku.

Na panoramie Czarnohory (zdjęcie główne na górze strony) od lewej pasmo Stajek 1743 idące generalnie od Szybenego i Jawornika do Smotrycza. Potem Smotrycz 1898 (góra z pierwszym „ząbkiem” na mocnym zbliżeniu). Potem oczywiście Pop Iwan Czarnohorski 2028 (góra z drugim „ząbkiem” będącym oczywiście ruinami obserwatorium astronomicznego). Dalej ładnie zaznaczony kocioł Dzembroni (jedno z najpiękniejszych miejsc w Czarnohorze – ale to późniejsze wyprawy) zamykany od północy Stepańcem 1650 przechodzącym w Munczel 1998 na głównej grani Czarnohory. Za Munczelem przełęcz i drugi co do wysokości szczyt Czarnohory Brebenieskuł 2035 (pozostałości śniegu tworzyły kształt smoka – dla nas znak rozpoznawalny Brebenieskuła z okolic Chatki u Kuby i z Hryniaw). Dalej kocioł Gadżyny ze szczytami Rebra 2001 i Gutyn Tomnatyk 2016 (już po marmaroskiej stronie sam szczyt i jezioro Brebenieskuł) oraz Szpyciami 1863. Dalej dolina Prutu. Dobrze widoczne szczyty Turkuł 1933 (jedna z najpiękniejszych panoram Howerli razem z Pietrosem Czarnohorskim), Dantysz 1855, Pożyżewska 1822, Breskuł 1911 i najwyższy szczyt Czarnohory Howerla 2061. Za Howerlą widoczny jeszcze Pietros Czarnohorski 2020.

IMG_3186Dochodzimy do Kostrycza 1544, jeszcze tylko zdjęcie naszej grupy i wracamy na przełęcz Krzywopolską. Idziemy tym razem czerwonym szlakiem przez połoninę Wesnarkę nad Zawojelą. Na połoninie pasą się konie a na IMG_3198północny zachód rozpościera się widok na Kukuł 1540. W dalszym tle Świdowiec, Połonina Czarna i wspaniałe oraz bardzo charakterystyczne kształty Doboszanki, Małego Gorganu, Syniaka i Chomiaka już w Gorganach. Zejście czerwonym szlakiem jest bardziej mokre od żółtego. Pierwotnie planowałem wejście na Kostrzycę od strony Zawojeli ale chyba z przełęczy Krzywopolskiej jest lepiej.

Na koniec przed samą przełęczą ostatni widok na pasmo Kostrzycy. IMG_3199Chmury już zdążyły się mocno rozbudować. Nic dziwnego już jest po południu. Dochodzimy do samochodu lekkim skrótem. Zaparkowałem koło przystanku autobusowego we wgłębieniu terenu i długo nie było go widać. Ale wszystko w porządku. Samochód stoi tam gdzie go zostawiłem. Wracamy do Worochty. Po drodze widzimy rozpoczęcie remontu drogi z Żabiego do Worochty (ale to raczej łatanie dziur niż remont).

Do mojej subiektywnej klasyfikacji kanonu szczytów Karpat Wschodnich z dzisiejszego dnia zaliczam Kostrzycę 1586.

W sumie 28GOT i sześć godzin spaceru. Dobra rozgrzewka przed resztą wyprawy. Pozostałe dni nie będą takie lekkie.